Over mij

Irmgard Ballast

Foto 130

Lange tijd heb ik mezelf breedbegaafd genoemd, want de term hoogbegaafd vond ik toch echt niet op mij van toepassing: zó slim was ik nu ook weer niet. Totdat ik een artikel las over faalangst en hoogbegaafdheid. In dat artikel herkende ik mij perfect.

Ik beschik over een breed opleidingspalet: ik ben afgestudeerd in klassieke talen, beeldende vorming, wiskunde en remedial teaching (VO). Ik deed de postdoctorale ECHA-opleiding “Specialist in Gifted Education” aan de Radbouduniversiteit Nijmegen. Voor mijn ECHA-scriptie interviewde ik o.a. Frans Corten van Werkenwaarde. Hij vertelde enthousiast over de KernTalentenMethode, die hij inzet bij coaching van hoogbegaafde volwassenen. Ik zag direct ook mogelijkheden voor het onderwijs. Inmiddels heb ik bij hem de opleiding voor KernTalentenanalist afgerond.

Ervaren docent

Ik heb altijd in het onderwijs gewerkt. Lang was ik docente klassieke talen en wiskunde in het voortgezet onderwijs. Op de gymnasia waar ik werkte kwam ik in aanraking met hoogbegaafde kinderen. Ik zag daar dat niet elke hoogbegaafde leerling een vlekkeloze schoolcarrière doorliep. Van herkenning en erkenning was vaak geen sprake. Daarom begon ik mij in hoogbegaafdheid te verdiepen. Inmiddels had ik zelf kinderen gekregen. Het onderwijsaanbod van de basisschool paste hen niet: voor de oudste met haar vele vragen te weinig diepgaand, voor de jongste met vooral interesses buiten school te weinig uitdagend. Mijn verlangen om een verbetering te bewerkstelligen voor hoogbegaafde kinderen, deed mij besluiten over te stappen naar het Leonardo-basisonderwijs. Ik ontwierp lesmateriaal en projecten voor de Leonardo-klassen in Rotterdam. Het allerleukste vind ik het om bij kinderen “het vuur te ontsteken” als we met een bepaald onderwerp bezig zijn. Daarvoor is het van belang te ontdekken waar de passie van een kind ligt. Ik geniet van de vrijheid om zonder schoolmethode te kunnen werken en het kind zelf als uitgangspunt van het leren te nemen.

IMG_0223  IMG_0212

Ontwerper 

Daarnaast maak ik graag van alles met mijn handen. Ook hierin zoek ik graag de breedte op.  Het liefst maak ik “iets uit niets”: overbodige dingen en afvalmateriaal herbewerken tot iets moois of nuttigs, net zolang tot ik tevreden ben.

Ouders en leerlingen waarderen mij om

  • de ruimte, die ik kinderen geef
  • deskundigheid en advies
  • enthousiasme waarmee ik lesgeef